Антоніми в творчості Т.Шевченка

Download
5 клас. Українська мова."Антоніми в творчості Т.Шевченка". Конспект уроку Сидорович Л.В.
Антоніми в творчості Т.Шевченка. Сидоров
Microsoft Word Document 922.5 KB

5клас. Українська мова.                

 

      Тема: Антоніми в творчості Т.Шевченка

 

Мета: поглибити знання учнів про антоніми, навчити визначати їх у реченнях, правильно вживати у мовленні; збагачувати словниковий запас школярів; знати й шанувати творчість Т.Шевченка; виховувати в учнів відчуття краси, милозвучності мови.

Обладнання: ноутбук, підручник, таблиця, словники, «Кобзар» Т.Шевченка, «Золоті сторінки української поезії».

Хід уроку

I. Актуалізація опорних знань учнів

1. Перевірка домашньої вправи (зачитати виписані синонімічні ряди).
2. Гра «Знайди синоніми» (робота в парах).

Зійшлись, побрались, поєднались, помолоділи, підросли.

Завдання: згрупувати синоніми за значеннями. Знайти зайве слово.

Планета, земля, світ, лад, мир, згода, добре, земна куля.

Мужність, розмова, відвага, бесіда, хоробрість, балачка, качка, сміливість, говірка.

Кричати, волати, йти, верещати, просуватись, сміятись, шкандибати, топати, репетувати, брести.

Іскриться, сміється, переливається, біжить, регоче, сріблиться.

Що таке синоніми? Якими частинами мови можуть бути виражені?

II. Оголошення теми та мети уроку.

III. Мотивація нвчання школярів.

Українська мова – милозвучна й багата. Але цими багатствами потрібно вміло користуватися й постійно їх примножувати.  Сьогодні ми поглибимо знання про антоніми й пригадаємо окремі факти з біографії Т.Шевченка.

IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

1. Презентація «Антоніми в художній спадщині Т.Шевченка».

Завдання: знайти слова з протилежним значенням. Як такі слова називаються?

 

1. Молодший – старший

 2. Бідні – багаті

Убогі – заможні

Голі – одягнені

Сумні – веселі

3. Море – суша

4. помешкання багате – бідне

5. Багато – мало

6. життя – смерть

7. ніч – день

8. ліс – степ

 

2. Робота за підручником.

1)  Опрацювання теоретичного матеріалу.

 

3. Вибірковий диктант. Завдання: виписати з цитат Т.Шевченка антоніми.

Бо все гине, - Слава не поляже; Не поляже, а розкаже,

Що діялось в світі, Чия правда, чия кривда І чиї ми діти.

Як кобзар співає, то серце сміється, сліпі очі плачуть...

Доле, дети! Доле. Де ти? Нема ніякої! Коли доброї жаль, Боже,  То дай злої, злої!

Неначе сонце засіяло, неначе все на світі стало моє... лани, гаї, сади. І ми, жартуючи, погнали, чужі ягнята до води.

І день іде, і ніч іде. Не зійде сонце. Тьма і тьма!

Орися ж ти, моя ниво, долом та горою!

На панщині пшеницю жала, втомилася; не спочивать пішла в снопи, пошкандибала Івана сина годувать.

І сниться їй той син Іван і уродливий, і багатий, не одинокий, а жонатий, на вольній бачиться, бо й сам уже не панський, а на волі.

Крізь верби сонечко сіяє і тихо гасне.

Отак я іноді тобою, тобою, серце, молодою, старії очі веселю.

В тім гаю, у тій хатині, у раю я бачив пекло.

 

4. Записати на дошці речення. Визначити граматичну основу речення – підмет і присудок. Які це речення за будовою?

Заступила чорна хмара та білую хмару, виступали з-за Лиману з турками татари.

А літа пливуть за ними, пливуть собі стиха, забирають за собою і добро, і лихо.

5. Як називається така синтаксична конструкція? (звертання).

Світе ясний! Світе тихий! Світе вольний, несповитий!

6. Робота в парах.

Що таке лексичне значення слова, одно-, багатозначне слово?

Завдання: дібрати антоніми до багатозначних слів.

 


Чорна тканина — біла

Чорні думки — світлі

Чорна робота — легка

Ясний розум – затуманений

Ясні фарби – темні

Ясна голова - нерозумна

Тиха їзда — швидка

Тиха розмова — голосна

Тихий сон — неспокійний


7. Творча робота.

Завдання: скласти три речення, використовуючи антоніми.

8. Робота за підручником.

V. Закріплення вивченого матеріалу

Гра «Відгадай загадку».

Завдання: відгадати загадки, знайти протилежні за значенням слова. Як називаються такі слова?

1) Коли іде, то гомонить, Коли зупиниться — мовчить. (Годинник.)2) Білі мухи налетіли,  чорну землю густо вкрили. (Сніг.)3) Чорна корова  всіх поборола, а білий віл всіх людей підвів. (Ніч і день.)4) Золотий пішов, а срібний прийшов. (Сонце, місяць.)

2.    Виберіть із наведених прикметників п'ять пар антонімів.Поясніть лексичне значення слів-антонімів.Краще гірка правда, ніж солодка брехня.Добро пушить, а лихо сушить.Зроби сьогодні те, що хочеш відкласти на завтра.

Мала праця краща за велике безділля. Гірко зароблено, солодко їсться. Вченому світ, невченому тьма.Знайти друга легко, важко — вберегти. М’яко стеле, та твердо спати.

VI. Підсумки уроку.

VIІ. Оцінювання.

VIІІ. Домашнє завдання. Вивчити про антоніми, виконати вправу 370.

Download
Антоніми в творчості Шевченка.ppt.pps
Microsoft Power Point Presentation 1'015.5 KB

Фразеологізми. Тренувальні вправи. 6 клас. Конспект уроку Сидорович Л.В.

Download
Фразеологізми. Тренувальні вправи.
Конспект уроку української мови в 6 класі Сидорович Л.В.
Фразеологізми .Сидорович Л.В. 8.11.2014.
Microsoft Word Document 82.0 KB
Download
Презентація до уроку української мови в 6 класі "Фразеологізми. Тренувальні вправи". Сидорович Л.В.
Фразеологізми.pptx
Microsoft Power Point Presentation 495.2 KB

Види речень за метою висловлювання

Download
Українська мова. 5 клас. Види речень за метою висловлювання.Урок-подорож. Конспект уроку Сидорович Л.В.
Види речень за метою висловлювання 5клас
Microsoft Word Document 64.0 KB